Hotele przyjazne osobom niepełnosprawnym. Charakterystyka
Osoby z niepełnosprawnościami fizycznymi lub poznawczymi często mają trudności w codziennym życiu, ponieważ ich ograniczenia nie są brane pod uwagę podczas planowania i projektowania dróg oraz budynków. Taka sytuacja w niezamierzony sposób tworzy bariery nie do pokonania. Mimo, iż wykluczenie nie jest zamierzone, wielokrotnie stawia osoby niepełnosprawne przed poważnymi wyzwaniami. Termin ,,dostępność" oznacza uniwersalne zaprojektowanie środowiska tak, aby wszyscy mogli z niego jednakowo korzystać. Wszędzie tam, gdzie planowanie i budowa odbywa się specjalnie z myślą o potrzebach osób niepełnosprawnych, mówi się o projekcie przystosowanym lub projekcie bez barier. Co oznacza dokładnie ,,hotel bez barier"?
Rodzaje niepełnosprawności i wynikające z nich potrzeby
Niezależnie od terminologii, dostępność w branży hotelarskiej i gastronomicznej jest kategoryzowana ze względu na różne niepełnosprawności i wynikające z nich potrzeby. Mówi się o specjalnych potrzebach osób z problemami z poruszaniem się, osób niewidomych lub słabowidzących oraz niedosłyszących lub niesłyszących.
Manager z hotelu Horda mówi: W przypadku osób poruszających się na wózkach inwalidzkich dostępność oznacza możliwość korzystania ze wszystkich pomieszczeń, ze szczególnym uwzględnieniem sanitariatów. Z tego względu bezstopniowe wejścia powinny znajdować się na tym samym poziomie - podjazdy mogą mieć kąt nachylenia maksymalnie 6%, a tam, gdzie nie jest to możliwe, muszą znajdować się windy. Przed windą należy zachować wolny obszar o powierzchni co najmniej 150 x 150 cm, a jej drzwi muszą mieć szerokość minimum 90 cm. Sama kabina windy nie może być węższa niż 110 cm i płytsza niż 140 cm. Przyciski muszą być umieszczone na wysokości dostępnej z pozycji siedzącej (linia środkowa górnego elementu obsługi maksymalnie na wysokości 110 cm).
Recepcja w hotelu bez barier musi dawać gwarancję komunikacji również z poziomu pozycji siedzącej. Wszystkie drzwi powinny mieć co najmniej 90 cm szerokości, zaś korytarze co najmniej 150 cm. Takie same wymogi dotyczące ciągów komunikacyjnych obowiązują w pomieszczeniach, takich jak jadalnie czy sale konferencyjne. Hotel przystosowany dla osób niepełnosprawnych zapewnia miejsca parkingowe w pobliżu wejścia, szerokie na co najmniej 350 cm.
Pokój w hotelu przystosowany do potrzeb niepełnosprawnych
Wszystkie przejścia w pokojach hotelowych przystosowanych dla osób niepełnosprawnych muszą mieć co najmniej 90 cm szerokości. Przynajmniej jedno łóżko powinno być przystosowane dla osób korzystających z wózków inwalidzkich. Musi być również dużo miejsca do poruszania się przy łóżkach i przed pomieszczeniami sanitarnymi - najlepiej 50 cm x 150 cm. Specjalne wymagania dotyczą łazienek i toalet oraz prysznica: co najmniej 150 cm x 150 cm wolnej przestrzeni.
Ponadto zdefiniowano następujące specyfikacje wyposażenia i wymiarów:
- umywalka ma znajdować się na wysokości minimum 67 cm, zaś jej górna krawędź na 80 cm,
- toaleta nie może być wyższa niż 48 cm, musi mieć składane i zamykane uchwyty po prawej i lewej stronie na wysokości 85 cm.
- z lustra nad umywalką musi móc korzystać osoba w pozycji siedzącej, jak i stojącej.
- pod prysznicem, do którego może wjechać gość hotelowy na wózku inwalidzkim muszą być zamontowane uchwyty i siedzisko (najlepiej składane).
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana