Samochód kempingowy, czyli jak wybrać dom na kółkach?
Podróż przez całą Europę we własnym samochodzie kempingowym? Któż nie ma takiego marzenia? Kamper kojarzy się z wolnością, niezależnością i przygodą. Jednak żeby rozpocząć swoje wyprawy, najpierw trzeba wybrać model samochodu kempingowego przystosowany do własnych potrzeb. W tym artykule podpowiemy, na co zwrócić uwagę przy zakupie samochodu kempingowego i jakie są ich rodzaje. Ruszamy!
Rodzaje samochodów kempingowych
Wybór samochodów kempingowych na rynku jest niewyobrażalnie duży. Wszystko zależy od naszych potrzeb i finansów. Wolimy coś lukowego czy typowo turystycznego? Przyjrzyjmy się najpopularniejszym rodzajom samochodów kempingowych, oto one:
- Kamper zintegrowany – zabudowa połączona jest z szoferką, dzięki czemu pojazd stanowi jedną zintegrowaną bryłę. To rozwiązanie zapewnia maksymalne wykorzystanie przestrzeni wewnątrz i komfort mieszkania. W środowisku ten rodzaj domu na kółkach uważany jest za najbardziej luksusowy i funkcjonalny, a przez to jego cena nie należy do najniższych. Dużą zaletą jest fakt, że pojazdy te stworzone są przez producentów od podstaw, często z wykorzystaniem sugestii klientów.
- Kamper pół-zintegrowany – najpowszechniejszy rodzaj kampera. Skonstruowany jest z kabiny pojazdu dostawczego i zabudowy turystycznej (części mieszkalnej). W środku znajdziemy wyposażenie specjalnie przystosowane dla turystów. Wersja pół-zintegrowana to świetny wybór dla rodziny z dziećmi. Śmiało można w nim spędzić deszczowy dzień podczas wyprawy. Producenci zaznaczają, że kampery pół-zintegrowane to także spora oszczędność paliwa.
- Alkowa – ten rodzaj wyróżnia dodatkowa sypialnia umiejscowiona najczęściej nad kabiną kierowcy. Głównymi zaletami alkowy jest liczba miejsc do spania i relatywnie niska cena kupna. Szacuje się, że w tego typu pojazdach może nocować nawet 7 osób. Jako minus należy odnotować natomiast dość wysokie zużycie paliwa.
- Kamper-van – rodzaj przystosowany przede wszystkim dla ludzi młodych, ponieważ nie ma w nim dużo miejsca, przez to komfort jest nieco mniejszy. Ale za to kamper-van zużywa relatywnie mało paliwa, jest zwrotny i poradzi sobie nawet w wąskich uliczkach. Dużym udogodnieniem jest fakt, że w kamperze tego typu możemy spać na zwykłych parkingach, bez szukania miejsca na płatnym kempingu.
Jaki samochód kempingowy wybrać?
Jak wspomnieliśmy wyżej, dużo zależy od naszych oczekiwań i zawartości portfela. Jeśli planujemy luksusowe długie wyprawy i stawiamy na wysoki komfort, a przy tym dysponujemy odpowiednimi finansami – powinniśmy wybrać kampera zintegrowanego. Dla tych, którzy planują wyprawy rodzinne i nie zależy im na wysokim standardzie oraz dla tych, którzy cenią sobie oszczędność paliwa – wystarczający może okazać się kamper pół-zintegrowany. Jeśli planujemy wypady dużą liczbą osób – niezastąpiony będzie samochód kampingowy typu alkowa. Natomiast dla młodych, często przemieszczających się w niedużej grupie (ok. 4 osób) poleca się kampera-vana.
Jakie prawo jazdy trzeba mieć na kampera?
I na koniec bardzo istotna kwestia, a mianowicie – uprawnienia. To, jakie prawo jazdy będzie nam potrzebne, zależy od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Dmc to łączna masa pojazdu wraz z ładunkiem i pasażerami:
- Jeśli masa całkowita naszego pojazdu jest równa lub mniejsza niż 3 500 kg – wystarczy prawo jazdy kategorii B.
- Jeśli masa całkowita naszego pojazdu jest większa niż 3 500 kg, ale mniejsza niż 7 500 kg – potrzebne będzie nam prawo jazdy kategorii C1 lub C.
- Jeśli masa całkowita naszego pojazdu jest większa niż 7 500 kg – musimy mieć aktualne prawo jazdy kategorii C.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana