Materiał Partnera

Hotele dwu i trzygwiazdkowe. Co mają do zaoferowania?

Hotele dwu i trzygwiazdkowe. Co mają do zaoferowania?

Częstą praktyką wśród turystów, czy osób w delegacji jest wybór miejsca noclegowego na podstawie ilości gwiazdek. Nie zawsze jednak mamy świadomość, co owe gwiazdki oznaczają, dlatego warto wiedzieć, że standard gwiazdek przekłada się na klasę hotelu i poziom świadczonych w nim usług. Procedura przyznawania gwiazdek jest odgórnie regulowana przez rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z 2011 roku, zawierające wiele szczegółowych wytycznych.

Na jakiej podstawie przyznawane są gwiazdki hotelowe?

System kategoryzacji hoteli w Polsce ma za zadanie ujednolicenie standardów, jakich może spodziewać się gość w danym obiekcie. Istnieją kryteria, które określają standard i wyposażenie pokoi, funkcjonowanie gastronomii oraz dostępność usług dodatkowych. Obiekt taki musi przejść kontrolę, którą przeprowadza komisja złożona ze specjalistów różnych dziedzin hotelarstwa, przedstawicieli sanepidu oraz straży pożarnej. Poza sprawdzeniem spełnienia wymogów w zakresie wyposażenia i świadczonych usług kontrolerzy oceniają także stan zużycia i uszkodzenia elementów wyposażenia. W wyniku takiej kontroli hotel może stracić lub zyskać wyższą ocenę. Wymagania określone są w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z dnia 11 listopada 2011 roku. Aby obiekt mógł zostać nazwany hotelem i otrzymać nawet najniższą ocenę, musi stanowić odrębny budynek lub zespół budynków. Hotel może się także znajdować w wydzielonej części budynku, która funkcjonalnie jest całością. 

Hotele 2-gwiazdkowe są najczęściej spotykane na mapie obiektów noclegowych w Polsce. Znajdziemy w nich m.in. łazienkę (prywatną lub współdzieloną), lampkę nocną, radio czy telewizor. Hotele 3-gwiazdkowe również należą do często spotykanych, np. hotel w Słupsku. Oprócz wyżej wymienionych standardów obiekty takie oferują internet, większy metraż, lustro, bogatą ofertę śniadaniowo-obiadową, dostęp do restauracji, sejf, a nawet mini SPA. Co więcej, wymagany jest zespół odnowy biologicznej, w którego skład muszą wchodzić, co najmniej dwie usługi rekreacyjne, np. masaże, siłownia lub basen.

Co powinien oferować hotel dwu i trzygwiazdkowy?

Hotele dwugwiazdkowe nie mają obowiązku posiadania parkingu, ale muszą zapewnić gościom miejsca postojowe. Pokój dwuosobowy musi mieć minimum 12 m2 oraz internet, ale niekoniecznie w każdym pokoju. Łazienka zazwyczaj znajduje się na korytarzu i jest wspólna dla kilku pokoi. Goście w takim hotelu mają dostęp do telefonu i faksu znajdujących się w recepcji oraz do ogólnodostępnych mediów, tj. radia, telewizji i internetu. W obiektach wyższych niż 4 piętra powinna znajdować się winda. W hotelu dwugwiazdkowym wśród podstawowych usług znajduje się usługa budzenia, przechowywanie bagażu i wartościowych przedmiotów, podawanie śniadań, sprzątanie pokoju, czy możliwość zakupienia ciepłych napojów (dopuszcza się możliwość działania automatów). Hotele o tej klasie wyposażone są zazwyczaj w aperitif-bar lub bar kawowy.

Optymalnym wyborem jest jednak hotel trzygwiazdkowy, który zapewnia korzystny stosunek ceny do jakości usług. Oznacza to, że nie wydając zbyt wiele, zapewnimy sobie zadowalające warunki noclegowe. Niektóre hotele trzygwiazdkowe oferują znacznie więcej, a odwiedzające je osoby mogą korzystać z udogodnień typowych dla obiektów czterogwiazdkowych – zauważa przedstawiciel reprezentujący Hotel Staromiejski Przymorze w Słupsku.

W hotelu posiadającym trzy gwiazdki wszystkie pokoje dysponują własną łazienką z toaletą, wanną lub kabiną prysznicową – w przeciwieństwie do hotelu z 2 gwiazdkami. Łączna powierzchnia dwuosobowego pokoju w hotelu trzygwiazdkowym musi wynosić, co najmniej 14 m2. Wśród innych udogodnień, można wymienić możliwość zakupu zestawów kosmetycznych i środków higieny osobistej, czy możliwość oddania rzeczy do prania i prasowania. Hotele trzygwiazdkowe często dysponują własną strefą wellness i strefą do pracy. W wielu obiektach znajdują się także nowoczesne sale konferencyjne. Co może nam jeszcze zaoferować hotel z trzema gwiazdkami? Na pewno powinien posiadać własną restaurację - a nie tylko bar, jak w przypadku hotelu z jedną lub dwiema gwiazdkami, no i oczywiście room-service, czyli możliwość zamówienia posiłku wprost do pokoju.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję